Logo Novon

Een vak apart: het specialisme van schoonmaak op vakantieparken

Weet jij wat er achter de schermen gebeurt voordat je kunt relaxen in een luxe vakantiehuisje? Wij weten hier, na jarenlange samenwerkingen met Landgoed Ruwinkel, Landal GreenParks, Residence Terschelling en sinds een aantal jaren ook Europarcs, wel raad mee. Ons team zorgt er op deze parken iedere dag voor dat jij als gast kunt genieten van een zorgeloze vakantie in een schone en frisse bungalow! Want een schoon huisje is natuurlijk een belangrijke start van jouw verblijf.

Flexibiliteit

Bij het schoonmaken op een vakantiepark draait alles om flexibiliteit. Wisseldagen en piekmomenten zorgen ervoor dat de hoeveelheid werk niet elke dag, week of maand hetzelfde is. Vooral tijdens de drukke zomerperiode krijgen vakantieparken te maken met veel wisselingen. Mensen willen een week of twee op vakantie, of gaan er een weekendje tussenuit. En bij mooi weer neemt dit alleen maar toe. Dit betekent dat er meer schoonmaakcollega’s nodig zijn dan in het laagseizoen,” aldus Jacqueline van Olderen, Manager Parken bij Novon Schoonmaak.

“Als je het vergelijkt met een kantoor, waar je ook met tijdsdruk te maken hebt, is het hier nog net iets intensiever. Gasten kunnen rond 15.00 uur inchecken, maar al rond 12.30 uur staan ze voor de deur om te vragen of hun accommodatie al klaar is,” vertelt Jacqueline.

“Het schoonmaken van de huisjes doe je voor de gast, voor hun beleving. We doen dit samen met het park. Wat het zo interessant maakt, is dat je het samen met een heel divers team doet. Mannen, vrouwen, verschillende culturen, mensen die een stukje van de arbeidsmarkt staan, het is één en al dynamiek. Als we samen zijn, is het ‘één team, één taak’ en we gaan ervoor,” aldus Jacqueline. “Voor de schoonmaak van vakantiehuisjes maken we ook gebruik van het buddysysteem. Dit houdt in dat medewerkers samen, met z’n tweeën, op pad gaan. De ene medewerker coacht de andere medewerker. De buddy legt dan aan de nieuwe medewerker uit hoe alles werkt.”

Een écht specialisme

Algemeen directeur Elbert Jan Hesse deelt zijn ervaringen over het specialisme van ‘schoonmaken op vakantieparken’: ”Het moeilijke aan deze vorm van schoonmaak zit in de organisatie. Bij het schoonmaken van vakantiehuisjes heb je keer op keer te maken met totale diversiteit. De ene keer heb je 20 wissels, de volgende keer 100 en weer een andere keer 365 wissels. Hier moet je de organisatie op afstemmen. Voor het laagseizoen hebben we daarom een vast kernteam en daarnaast flexwerkers die ons in het hoogseizoen ondersteunen.”

Niet alleen de hoeveelheid wissels, maar ook het logistieke proces maakt het schoonmaken op vakantieparken een specialisme. Ook bij onze parken op de Waddeneilanden geeft dit soms uitdagingen. Zo sloten vissers zich op 4 juli 2022 aan bij de boerenprotesten tegen de stikstofplannen. De veerboot die ons schoonmaakteam elke dag naar Terschelling brengt zou daardoor niet komen. En het was ook niet duidelijk wanneer de veerboot wel zou komen. Er zat niks anders op voor ons team om naar huis te keren. Toen ‘s middags de boot wel ging stond het team direct paraat om de boot te nemen. Zo werden de gasten alsnog met een schoongemaakte accommodatie verwelkomt!

Bijzondere samenwerking

Een samenwerking met een vakantiepark met een bronzen randje is die met Centerparcs Parc Sandur. Voor deze bijzondere samenwerking hebben wij in 2021 de derde prijs tijdens de Best Practice Awards gewonnen. Corona zorgde ervoor dat de schoonmaak op vakantieparken terug liep, maar in zorginstellingen steeg de vraag naar schoonmaakkrachten. Hierdoor is een vernieuwde wijze gevonden om te gaan met werknemers die door sluiting van verschillende locaties over konden worden geplaatst naar locaties mét werk. Zo is de werkgelegenheid behouden, werkdruk verlicht en is er gezorgd voor werkplezier door afwisseling en ontwikkeling in het werk. Dus ook met onvoorziene situaties weten wij om te gaan!

Elbert-Jan vervolgt: “Het allerbelangrijkste is dat de bungalow op en top schoon is, zodat de receptie zoveel mogelijk ontlast wordt. Niets is vervelender dan gasten die terugkomen naar de receptie met opmerkingen over de schoonmaak. En laten we eerlijk zijn, de receptie heeft het al druk genoeg met het inchecken van de gasten. Dus hoe minder opmerkingen, hoe beter!”

Meer weten?

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jullie vakantie- of recreatiepark? Neem dan een kijkje op deze pagina!

Vrijblijvend advies aanvragen
Op zoek naar een baan in de schoonmaak?