Logo Novon

De Mont Ventoux als symbool voor teamgeest en onverzettelijkheid

2013. Het was een heftig en tegelijk memorabel jaar voor Novon Schoonmaak. In dat jaar kreeg een aantal gewaardeerde collega’s in korte tijd de nare boodschap te verwerken dat bij hen kanker was geconstateerd. ‘Je kunt ze niet beter maken, maar het was voor iedereen wel een moment van bezinning. En ook een moment om in actie te komen’, vertelt algemeen directeur Elbert Jan Hesse.

Dat ‘in actie komen’ werd dus de beklimming van de Mont Ventoux, georganiseerd door de Stichting Groot Verzet Tegen Kanker met als doel om geld in te zamelen voor KWF Kankerbestrijding en andere goede doelen. De een ging wandelen, de ander hardlopen en weer een ander stapte op de mountainbike of racefiets. Eén keer of zelfs meerdere keren. Vanaf dat moment heeft Novon Schoonmaak de stichting als het ware geadopteerd. In september gaat een team van 27 medewerkers en aanverwanten al voor de vijfde keer naar deze mythische berg.

Dit is de beste teambuilding ever!

Tanja Bakema, Lean Specialist bij Novon Schoonmaak, is er ook bij. Dit keer niet als deelnemer maar als chef de mission. Als bestuurslid is ze al vijf jaar aan de stichting verbonden en nu draagt ze dus zelfs de verantwoordelijkheid voor het totale evenement. Haar eerste deelname staat nog helder op het netvlies. ‘Dit kan ik dus ook!’, zei ze tegen zichzelf nadat ze al wandelend de Mont Ventoux had beklommen. Het stimuleerde haar zelfs om de sportieve grenzen te verleggen. Lang verhaal kort: ze heeft ook de Kilimanjaro, de hoogste berg van Afrika, bedwongen. Tanja wil er mee aangeven dat ieder mens in staat is sportieve doelen te behalen die eerst misschien onbereikbaar leken. Met de nodige training en doorspekt met een gezonde portie bloed, zweet en tranen natuurlijk. Kortom, een mooi gevecht met jezelf en de elementen.

Eigen goed doel

Waar het bekendere Alpe d’HuZes inmiddels tot de massale evenementen mag worden gerekend, ligt de kracht van Groot Verzet tegen Kanker juist in het kleinschalige en het intieme. ‘Verdeeld over twee dagen zijn er zo’n 450 deelnemers actief. De berg wordt ook niet afgesloten’, benadrukt Tanja.

Een belangrijke reden om juist hier deel te nemen met een team is dat vijftig procent van de opbrengst naar twee aangewezen onderzoeken van KWF Kankerbestrijding gaat. De andere helft gaat naar lokale doelen waarvan elk team er één mag kiezen. De medewerkers van Novon Schoonmaak kozen de Veluwse Wens Ambulance. Goed om te weten: er blijft helemaal niets aan de strijkstok hangen. ‘Onze bijdrage ligt meestal rond de 35.000 euro. Dat halen we onder andere op door betaald vrijwilligerswerk bij de TT in Assen. Daar zijn niet alleen onze deelnemers, maar ook andere medewerkers actief’, aldus Elbert Jan.

Impuls aan saamhorigheid

Volgens Elbert Jan levert zo’n monstertocht als de Mont Ventoux (26 kilometer bergop) en de voorbereiding een prachtige bijdrage aan het versterken van de teamgeest. ‘Ik kan het ieder bedrijf aanraden. Je krijgt er zo veel voor terug. Zeker na corona zag je dat het een impuls gaf aan de saamhorigheid. Het helpt echt om muurtjes tussen de afdelingen te slechten. De beste teambuilding ever.’

De chef de mission kan het alleen maar beamen. ‘Het evenement is verdeeld over twee dagen. Op donderdag zijn de wandelaars en hardlopers aan de beurt en verzorgen de fietsers de aanmoedigingen. Dan zie je bij de start al vlaggetjes wapperen en op de top van de Mont Ventoux komen de spandoeken uit de tas. Op vrijdag is het dan andersom. Tanja benadrukt dat bijna alle lagen binnen het bedrijf vertegenwoordigd zijn. ‘Als hier iemand nieuw binnenkomt, wordt bijna verwacht dat je een keer meedoet, ha ha.’

Dit artikel is geschreven door Rudi Buitenkamp, de fotografie is gedaan door Paul van der Wal. Het artikel is geplaatst in de Regiolokaal van juli 2024.

Vrijblijvend advies aanvragen
Op zoek naar een baan in de schoonmaak?