Calamiteiten 085 - 90 24 502
Zozijn is een zorgorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking in alle leeftijdscategorieën. De grootste locatie van Zozijn in Wilp biedt huisvesting en dagbesteding aan 375 cliënten. Zo’n drie jaar geleden koos Zozijn voor deze locatie om de samenwerking met Novon aan te gaan. In het proces naar het zoeken van een nieuwe aanbieder wogen kwaliteit, maar ook zaken als innovatie en discretie zwaar. Wim Tak, facilitair manager van Zozijn: “Uiteindelijk kozen we voor Novon, een proactieve organisatie die de touwtjes strak in handen heeft en regelmatig met nieuwe oplossingen komt.”
De touwtjes in handen hebben, dat is ook wel nodig op een locatie met 375 cliënten en verschillende soorten dagbestedingen. Wim Tak neemt ons graag mee in zijn ervaringen over de samenwerking met Novon: “Ik vind het een prettig idee dat Zozijn iedere dag kan rekenen op een schone leef- en werkomgeving. De objectleidster van Novon, Ingrid, heeft een helikopterblik waarmee ze problemen snel signaleert en oplost.”
“Met haar helikopterblik signaleert Novon snel en worden problemen direct opgelost”
Een objectleidster die snel signaleert en de medewerkers en cliënten kent is belangrijk, vooral in een omgeving waar gewerkt wordt met mensen met een verstandelijke beperking. “Op onze locatie wonen verschillende groepen cliënten. Omdat we werken met kwetsbare mensen kan niet iedere schoonmaakster zomaar op iedere groep geplaatst kan worden. Het is aan Ingrid om de juiste schoonmaakster op de juiste groep te plaatsen. Gelukkig kan ik zeggen, dat ik dit tot op heden zeer positief ervaren heb. Ingrid kent de medewerkers en onze cliënten goed, waardoor dit nooit een probleem is. De medewerkers van Novon zijn vaste gezichten geworden en kennen sommige cliënten al lange tijd,” aldus Wim.
Ingrid stuurt niet alleen de eigen medewerkers van Novon aan, maar ontzorgt Zozijn ook in de aansturing van de eigen schoonmaakmedewerkers. Wim: “Een ander detail dat leuk is om te vertellen is dat Novon met haar expertise ook onze eigen schoonmakers aanstuurt. Deze schoonmakers zijn al langere tijd werkzaam bij Zozijn en willen dit ook nog een tijdje blijven doen. Novon neemt hen, samen met hun eigen medewerkers, op in de planning. Als zij uitvallen door ziekte of vakantie, dan regelt Novon medewerkers die hen kunnen vervangen. Een fijne oplossing voor ons!”
“Onze cliënten en ons personeel kunnen nu met een prettiger gevoel wonen en werken”
“Ingrid is vijf dagen per week bij ons op locatie, waardoor de lijntjes erg kort zijn.” Wim geeft aan dat er hierdoor snel geschakeld kan worden. “En dat is prettig, omdat wij op deze manier ook flexibeler zijn. Met de komst van Corona wilden we graag extra schoonmaakdiensten afnemen bij Novon om de veiligheid van onze cliënten en medewerkers te waarborgen. Voorbeelden hiervan zijn het extra goed schoonmaken van de toiletten en badkamers. In samenspraak met Ingrid en advies vanuit Novon is het mogelijk geworden om nu in plaats van vijf dagen, zeven dagen per week schoonmaakdiensten af te nemen. Dit heeft ervoor gezorgd dat onze cliënten en ons personeel met een prettiger gevoel kunnen wonen en werken.”
“Ieder kwartaal heeft Zozijn overleg met Novon om de stand van zaken door te spreken. Dit vaste moment wordt gebruikt om feedback te geven en problemen te bespreken.” Volgens Wim wordt hier echter meestal niet op gewacht. “Als er tussentijds iets voorvalt, overleg ik dit direct met Ingrid. Novon bekijkt de oorzaak en probeert vervolgens een structurele oplossing te vinden. Op deze manier wordt voorkomen, dat een probleem verder kan groeien.”
Voor Novon is duurzaamheid van groot belang. Wim merkt op: “Het is een mooi gegeven dat Novon continu bezig is met duurzame inzetbaarheid en innovatie. Het gebruik van milieu afbreekbare schoonmaakmiddelen is hier bijvoorbeeld een goed voorbeeld van. Er wordt open gecommuniceerd en we kijken samen vooruit. Dit zijn kernwaarden die aansluiten bij Zozijn. We werken nu ongeveer drie jaar samen met Novon, en ik ben blij dat ik kan zeggen dat ik erg tevreden ben over de samenwerking.