Calamiteiten 085 - 90 24 502
De Belastingdienst kan het niet leuker maken, maar probeerde het ooit wel gemakkelijker te maken. Althans, dat was de slogan die uit de koker van de reclamemakers is gekomen. Of het is geland, mag je zelf bepalen. Zelf hebben we meer vertrouwen in de nieuwe merkbeleving van Novon Schoonmaak. Met dank aan bureau Brilliant Orange zet het schoonmaakbedrijf met Zwolse roots zich op de kaart als persoonlijk, positief en origineel.
Waarom we veel vertrouwen hebben in een goede en zachte landing van de nieuwe identiteit van Novon Schoonmaak? Nou, vooral omdat alles in het werk is gesteld om iedereen bij het proces te betrekken. Nadat de behoefte aan herpositionering was geventileerd, werd in samenwerking met Brilliant Orange eerst een strategische sessie gehouden. ‘Met directie en het groot MT wilden we duiden wat het bestaansrecht van Novon is’, geeft Joris van Hittersum van Brilliant Orange aan. Daar kwam voldoende stof uit voor een tweede sessie en deze is breed aangevlogen met vertegenwoordigers van alle lagen in het bedrijf. ‘Zo’n traject als dit moet vooral geen feestje van de directie zijn’, stelt commercieel directeur Markku Weingärtner van Novon Schoonmaak nadrukkelijk: ‘Het mooie is dat we veel raakvlakken constateerden. Op allerlei thema’s. Vooral de mentaliteit van ‘geen gedoe’ en ‘doe maar normaal’ kwam vaak terug in de reacties.’
‘Best of the rest’
Na de tweede sessie was meteen hartstikke helder dat de visie en missie van Novon Schoonmaak op de schop moest: te wollig en niet vooruitstrevend genoeg. Om het opnieuw te definiëren, is het dan wel handig om kritisch te kijken naar je eigen (gewenste) positie in de markt. De conclusie: Novon wil graag ‘the best of the rest’ zijn. Joris: ‘Er is geen ambitie om uit te groeien tot grote landelijke speler. Tegelijkertijd wil het bedrijf zich niet laten opslokken door de top 5.’ Markku vult aan: ‘We hechten veel waarde aan de regionale verankering. Als bedrijf willen we graag een extra stapje zetten voor onze mensen. Ook voor hun activiteiten als vrijwilliger in het verenigingsleven, de sociale betrokkenheid en inzet voor goede doelen.’ Warmte, hartelijkheid en de menselijke maat zijn begrippen die passen bij Novon Schoonmaak. Dat laatste kun je doorvoeren in de maatschappelijke betrokkenheid en zeker ook in innovatie. ‘We noemen het graag menselijke innovatie’, stelt Markku. ‘In onze branche heb je te maken met zware, repeterende werkzaamheden en vergrijzing, dus we hebben eerder al besloten met robots te werken. Maar bij ons stuurt de mens de robot aan en niet andersom!’
(Joris van Hittersum, eigenaar Brilliant Orange)
uitBLINKERS
Novon Schoonmaak hoeft dus niet de grootste van de vaderlandse schoonmaakbranche te worden. Wel hebben ze uitgesproken de meest persoonlijke, meest positieve en meest originele schoonmaakclub van Nederland te willen zijn. De bedoeling is dan dat het niet alleen vanuit de directiekamer of de afdeling communicatie naar buiten wordt gebracht, maar dat het een strategie wordt die door iedereen wordt omarmd. Dat iedereen op de werkvloer zich voortaan afvraagt hoe ze het positiever, origineler en persoonlijker kunnen maken. Op deze manier wordt het geadopteerd door en geborgd in de organisatie’, vindt Joris. Natuurlijk is een andere huisstijl een logisch gevolg van de nieuwe merkbeleving waarin is gekozen voor kleurrijk en speels, een toegankelijke uitstraling, een subtiele schoonmaakveeg en aandacht voor de mens. Niet voor niets gaan de medewerkers voortaan door het leven als uitBLINKERS! Maar, er is meer. ‘Geen huishoudelijk reglement van dertig pagina’s meer, maar een heldere onboarding. En een loyaliteitsprogramma waarin de medewerker kan sparen voor punten die in te wisselen zijn voor allerlei cadeaus en bonnen. We willen aan alle kanten investeren in de mens’, benadrukt Markku nog maar eens.